اتوبوس‌ های کم کارکرده اروپایی در راه تهران
منتشر شده در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۷

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: اتوبوس‌های کارکرده اروپایی توسط بخش خصوصی و با یک پنجم قیمت تعمیر اتوبوس‌های فعلی خریداری می‌شوند.

به گزارش خودروم (khodrom.ir) و به نقل از مهر، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه خرید اتوبوس‌های دست دوم برای تهران گفت: موضوع خرید اتوبوس‌های دست دوم یا کارکرده را در بستر ارائه عملکرد حوزه حمل و نقل عمومی برای اولین در صحن شورای شهر تهران مطرح کردم. وی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی تهران با توجه به شرایط گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و شهروندان تهرانی در زحمت هستند.

شفیعی گفت: مدیریت شهری اتوبوس‌های فرسوده که با احیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند را شایسته شهروندان نمی‌داند و بر همین اساس باید از تمامی شرایط ممکن برای بهبود اضطراری و فوری ناوگان اتوبوسرانی بهره گیریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تمامی راه‌هایی که در حوزه اتوبوسرانی به ذهنمان می‌رسید را دنبال کرده‌ایم گفت: تأمین اتوبوس جدید از محل تولید داخل را از طریق وزارت کشور و قراردادهای شهرداری تهران در سقف 1200 دستگاه اتوبوس پیگیری می‌کنیم. شفیعی ادامه داد: بخشی از این منابع پرداخت شده است و حتماً از توان کامل تولید کنندگان داخل برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران استفاده خواهیم کرد.

خرید اتوبوس‌های کارکرده ایده بخش خصوصی است

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران موضوع واردات را نیز در دو حوزه دنبال می‌کنیم گفت‌: یکی از این موارد خرید اتوبوس با توجه به بودجه سال جاری شهرداری تهران است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: موضوع دیگر که بخش خصوصی به دنبال پیگیری آن است و شهرداری تهران خرید خدمت انجام می‌دهد خرید اتوبوس‌های دست دوم است و کارکرده است، این موضوع ارتباطی به بودجه شهرداری ندارد بلکه ایده‌ای است که از سوی بخش خصوصی مطرح شده است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی اعلام کرده که می‌تواند اتوبوس‌هایی را وارد تهران کند که نسبت به اتوبوس‌های فعال پایتخت که عمرشان به بیش از 16 سال می‌رسد عملکرد و کیفیت بسیار بهتری دارند، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط فعلی انجام این کار بسیار مناسب است.

شفیعی با بیان اینکه خرید این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود گفت: اما متأسفانه به این موضوع توجه نشده و برخی آن را متعلق به شهرداری می‌دانند اما باید تاکید کنم که خرید این اتوبوس‌ها هیچ ارتباطی به بودجه شهرداری تهران ندارد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: اگر تمامی نهادهای فعال و دخیل به بخش خصوصی کمک کنند تا ایده‌اش عملیاتی شود به طور قطع شاهد رضایت بسیار زیاد مسافران و شهروندان تهرانی از اتوبوس‌های وارداتی نسبت به اتوبوس‌های کنونی تهران خواهیم بود.

تمامی اتوبوس‌های وارداتی در اروپا بازسازی شده‌اند

وی با بیان اینکه از این اتوبوس‌ها بازدیدهای بسیاری به عمل آمده است گفت: متخصصان فنی شرکت واحد از این اتوبوس‌ها بازدید کرده‌اند و تصاویر آنها موجود است این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت تولید و بازسازی شده‌اند. شفیعی تاکید کرد: متأسفانه در برخی از اخبار آمده است که این اتوبوس‌ها در حال تعمیر شدن هستند اما باید به این موضوع تاکید کنم که اصلاً این موضوع صحت ندارد تمامی این اتوبوس‌ها در اروپا اورهال شده‌اند.

تمامی اتوبوس‌های دست دوم چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس بازسازی و اورهال شده‌اند و قرار است وارد تهران شوند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اتوبوس‌هایی که قرار است وارد تهران شوند گفت: تمامی این اتوبوس‌ها چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس در آنجا بازسازی و اورهال شده‌اند و قرار است وارد تهران شوند.

وی افزود: البته اقدامات محدودی نظیر رنگ آمیزی، وصل دستگاه‌های کارت‌خوان و جی پی اس و برخی فعالیت‌های جزئی دیگر از لحاظ فنی قرار است در تهران بر روی این اتوبوس‌ها انجام شود.شفیعی درباره تعداد اتوبوس‌هایی وارداتی اظهار کرد: در مرحله اول قرار است حدود 200 دستگاه وارد تهران شود که 50 دستگاه از آن هم اکنون وارد شده و در حال آماده سازی هستند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند بیان کرد: پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند و قرار است پس از وارد شدن درباره آنها تحقیق شود تا متوجه شویم چه میزان اثر بخشی داشته‌اند.

هزینه واردات اتوبوس از هزینه تعمیر آن کمتر است

شفیعی با اشاره به واردات اتوبوس‌ها گفت: البته شهرداری تهران استانداردهای فنی را برای این اتوبوس‌ها در نظر گرفته است یعنی هر اتوبوس با هر کیفیتی وارد تهران نخواهند شد بلکه باید حتماً اتوبوس‌ها تولید اروپا باشند و استهلاک خودرو بالا نباشد همچنین باید حداقل معاینات فنی و زیست محیطی را داشته باشند. هزینه خرید اتوبوس‌های کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوس‌هایی که هم اکنون در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است خرید اتوبوس‌های نو 5 برابر خرید اتوبوس‌های کارکرده اروپایی است معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که هزینه خرید اتوبوس‌های کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوس‌هایی که هم اکنون در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است خرید اتوبوس‌های نو 5 برابر خرید اتوبوس‌های کارکرده اروپایی است.

وی ادامه داد: خرید اتوبوس‌های نو را از طریق منابع اندکی که وجود دارد دنبال می‌کنیم و همچنین قرار است 1400 اتوبوس را اورهال کنیم، اورهال اتوبوس‌های دو کابین حدود یک میلیارد تومان و اورهال اتوبوس‌های تک کابین نیز 500 میلیون تومان است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: وقتی ما می‌توانیم با هزینه بسیار کمتر اتوبوس‌های اروپایی اورهال شده‌ای را که می‌دانیم حداقل می‌توانند 10 سال در تهران خدمات دهی داشته باشد را وارد کنیم چرا باید اتوبوس‌های داخلی را اورهال کنیم؟

هر عقل سلیمی حکم می‌کند واردات اتوبوس را دنبال کنیم

شفیعی اظهار کرد: یارانه‌ای که برای اتوبوس‌های فرسوده خودمان خرج می‌کنیم را برای واردات اتوبوس‌های کارکرده بازسازی شده به کار می‌گیریم هر عقل سلیمی نیز حکم می‌کند که ما این کار را دنبال کنیم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به رضایتمندی شهروندان از این اتوبوس‌ها گفت: وقتی این اتوبوس‌ها وارد خط شوند و مردم کیفیت کار آنها را ببیند حتماً از این موضوع استقبال خواهند و از ما می‌خواهند که مسیر خرید اتوبوس‌های کارکرده را دنبال کنیم. وی با بیان اینکه با توجه به آنکه وظیفه حمایت از تولید داخل را برعهده داریم برای واردات اتوبوس سقفی تعیین کرده‌ایم گفت: خرید اتوبوس‌های تولید داخل مسیر خود را دنبال می‌کند و بر اساس قولی که به شهرداری تهران داده شده است 900 دستگاه اتوبوس امسال حتماً وارد شهر تهران می‌شود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: به فکر توسعه حمل و نقل عمومی و تردد شهروندان هستیم ما می‌توانیم با یک پنجم قیمت اتوبوس‌های که اورهال می‌شوند، اتوبوس‌های اروپایی بسیار باکیفیت‌تر را وارد کنیم.

اتوبوس‌های گران از روزهای ابتدایی در تعمیرگاه

شفیعی تصریح کرد: اتوبوس‌های نو را با قیمت 5 برابری نسبت به اتوبوس‌های اورهال شده اروپایی باید خریداری کنیم اما همین اتوبوس‌های گران از روزهای ابتدایی خراب می‌شوند و مجبور هستیم آنها را برای تعمیر متوقف کنیم. وی درباره تعداد اتوبوس‌هایی که وارد تهران خواهند شد گفت: بر اساس پیش بینی‌ها امسال 500 دستگاه اتوبوس وارد تهران خواهد شد و این عدد فوق العاده‌ای برای تهران به شمار می‌رود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر سهم گسترده حمل و نقل عمومی بر عهده مترو تهران است و اتوبوسرانی در کنار مترو قرار دارد از نظر بنده اگر چهار هزار دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود داشته باشد کافیست. وی تصریح کرد: شهرداری تهران از تمام ظرفیت‌های خود و بخش خصوصی از تمام ظرفیت‌های جهانی برای توسعه و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بهره خواهند برد.

منبع: مهر

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.