آمار فروش خودرو در چهار ماه نخست سال 1401
منتشر شده در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
فروش خودرو

آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی چهار ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ایران‌ خودرو، سایپا و پارس‌ خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا، در مجموع بالغ بر ۳۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ از سوی دیگر میزان فروش آن‌ها نیز از ۳۴۷ هزار دستگاه فراتر رفته است که نشان از ناقص‌های گذشته و جمع شدن خودروهای ناقص کف دارد.

به گزارش خودروم و به نقل از ایسنا، بررسی صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که طی چهار ماهه نخست امسال میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان به ۳۱۱ هزار و ۲۳۸ دستگاه رسیده و برای ۳۴۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه خودرو فاکتور مالی ثبت شده است.

ایران‌ خودرو

طی چهار ماهه اول سال جاری گروه صنعتی ایران‌ خودرو ۱۶۹ هزار و ۹۶۹ دستگاه تولید و ۱۷۸ هزار و ۸۲۹ دستگاه فروخته است. این افزون شدن آمار فروش به نسبت آمار تولید نشان می‌دهد که این خودروساز خودروهای ناقص تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۰ را تکمیل و طی این مدت تجاری‌سازی کرده است. از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۱۰۶ هزار و ۴۱۰ دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید و ۱۱۳ هزار و ۱۲۳ دستگاه از این خودرو فروخته شده است.

ایران‌ خودرو ۲۳ هزار و ۳۸۶ دستگاه از محصولات خانواده سمند در چهارماهه ابتدایی ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۱۷ هزار و ۷۱۱ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است. همچنین در این مدت، ۲۰ هزار و ۶۱۲ دستگاه دنا، ۹۸۸۱ دستگاه رانا و ۴۱۹۷ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۲۲ هزار و ۵۰۱ دستگاه دنا، ۱۷ هزار و ۴۰۷ دستگاه رانا و ۳۷۴۶  دستگاه تارا به فروش رسیده است. ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۵۴۶۸ دستگاه هایما تولید کرده است و ۴۳۳۳ دستگاه فاکتور و تجاری‌سازی کرده فروخته است. ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۱۵ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده که هشت دستگاه آن را فروخته است.

سایپا 

در گروه خودروسازی سایپا نیز در  چهار ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۰۲ هزار و ۵۹۵ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۸۲ هزار و ۴۵۶ دستگاه خودروهای خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک)، ۱۲ هزار و ۳۵۶ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۷۶۹۳ دستگاه سهم شاهین و ۹۰ دستگاه سایر محصولات این شرکت بوده است.

از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه، گروه خودروسازی سایپا ۱۲۵ هزار و ۵۰۹ دستگاه خودرو تجاری‌سازی کرده است که از این محصولات فروخته شده ۱۰۴ هزار و ۵۰۳ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک است. همچنین در این مدت، برای ۷۵۲۰ دستگاه شاهین، ۱۳ هزار و ۴۸۴ دستگاه وانت و دو دستگاه از دیگر محصولات سایپا صورت مالی ثبت شده است.

پارس‌ خودرو 

شرکت پارس‌ خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا نیز در مجموع چهار ماهه نخست امسال، ۳۸ هزار و ۶۷۴ دستگاه خودرو تولید شده و برای ۴۲ هزار و ۸۵۹ دستگاه، فاکتور فروش صادر شده است.   از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌ خودرو در این مدت ۲۰ هزار و ۵۱۷ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و فروش ۲۴ هزار و ۷۰۲ دستگاهی را ثبت کرده است.

همچنین در مدت مذکور ۱۶هزار و ۸۹۱ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S (تولید سه ماهه) و ۶۷۳ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس تولید شده است. به‌ ترتیب برای دقیقا ۱۶  هزار و ۸۹۱ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و برای ۶۷۳ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فاکتور مالی ثبت شده است. پارس‌خودرو همچنین تولید و فروش ۳۹۹ دستگاه خودرو ساینا را در عملکرد چهار ماهه خود در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

لازم به تاکید مجدد است که در بسیاری از محصولات، آمار فروش بیش از میزان تولید ثبت شده است و خودروسازان بیش از میزان تولید یک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ این موضوع به سبب تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای تولیدی پیش از این است که طی این  چهار ماهه تکمیل و عرضه شده است.

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.