آمار تولید خودروسازان بزرگ در مهر 1401
منتشر شده در ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۶
تولید خودرو - خط تولید تارا

آمار عملکرد خودروسازان در مهر امسال نشان می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا) در مجموع قریب به ۸۹ هزار دستگاه خودرو تولید و برای ۸۸ هزارو ۶۸۰ دستگاه فاکتور تجاری صادر کرده‌اند.

به گزارش خودروم و به نقل از ایسنا، آمار عملکرد خودروسازان در مهر امسال نشان می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا) در مجموع قریب به ۸۹ هزار دستگاه خودرو تولید و برای ۸۸ هزارو ۶۸۰ دستگاه فاکتور تجاری صادر کرده‌اند. مجموع تولید خودروها افزایشی نسبت به شهریور ماه رقم خورده، اما بررسی نقطه‌ به‌ نقطه نشان می‌دهد که در پنج خودرو تولیدی مهر نسبت به شهریور، تولید بیشتر شده اما در هفت خودرو کاهش تولید نسبت به شهریور دیده می‌شود.

طبق آمار ارائه شده از عملکرد خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌ عنوان زیرمجموعه سایپا) در مهر ماه امسال، در مجموع این دو خودروساز ۸۸ هزار و ۸۰۰  دستگاه خودرو تولید کرده‌ و ۸۸ هزار و ۶۸۰ دستگاه نیز فاکتور کرده‌اند.

بررسی نقطه‌ به‌ نقطه آمار تولید و فروش خودروسازان در هر ماه تا مرداد ماه، نشان از روندی نزولی تولید داشت و این خودروسازان در اکثر خودروها با تکمیل ناقصی‌های گذشته خود (و اکثرا ناقصی‌های سال گذشته)، بیش از آنکه تولید کنند، می‌فروختند، اما در شهریور ماه این روند نزولی تولید را متوقف کرده و مجدد در مسیر افزایش تولید قرار گرفته‌اند و در مهر ماه هم افزایشی رقم خورده است.

همانطور که اشاره شد، این خودروسازان بزرگ، ۸۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه تولید کرده‌اند که ۲۵۳ دستگاه بیشتر از میزان تولید در شهریور ماه است، اما میزان تولید هفت خودرو از خودروهای تولیدی نسبت به میزان تولید آن‌ها در شهریورماه کمتر شده و این در حالیست که پنج خودرو بیشتر از شهریور ماه تولید شده است.

آمار تولید محصولات ایران‌خودرو 

ایران خودرو در مهر ماه سال جاری در مجموع ۴۷ هزار و ۷۹۷ دستگاه خودرو (۲۶۰۰ دستگاه بیشتر از شهریور ماه) تولید کرده و در مقابل برای ۴۲ هزار و ۷۴۹ دستگاه خودرو ( ۸۱۷۳ دستگاه کمتر از شهریور ماه) فاکتور تجاری صادر کرده است.

به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۲۹ هزار و ۷۷۹ دستگاه محصولات گروه پژو (۴۸۵۷ دستگاه بیشتر از شهریور ماه) و ۵۷۱۹ دستگاه از محصولات خانواده سمند (۲۶۳۶ دستگاه کمتر از شهریور ماه/ سمندها در مسیر توقف تولید هستند)  در هفتمین ماه از سال ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۲۷ هزار و ۸۰۸ دستگاه از انواع پژو و ۳۸۹۵ دستگاه محصولات سمند فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین ایران‌خودرو به ترتیب ۶۶۸۶ دستگاه دنا، ۲۱۹۷ دستگاه رانا و ۱۷۸۷ دستگاه تارا تولید کرده که به ترتیب دنا ۱۵۹۲ دستگاه کمتر از تولید آن در شهریور ماه و رانا ۹۲۴ دستگاه و برای تارا ۵۴۴ دستگاه بیشتر از شهریور ماه تولید شده است.  

ایران‌خودرو در هفتمین ماه از سال جاری در مقابل به ترتیب ۶۱۳۲ دستگاه دنا، ۲۱۲۷ دستگاه رانا و ۱۹۹۹ دستگاه تارا فروخته است.

این گروه خودروسازی در مهر امسال همچنین ۱۱۶۹ دستگاه خودرو هایما (۲۲۵ دستگاه بیشتر از شهریور ماه)  تولید کرده و ۷۸۸ دستگاه هم فاکتور کرده است. ضمن اینکه ۶۷۲ دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید این ماه ثبت شده که ۳۴۹ دستگاه بیشتر از تولید شهریور ماه است اما فروشی نداشته است. 

آمار محصولات سایپا

دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در مهر ماه امسال در مجموع ۲۹ هزار و ۵۳۱ دستگاه خودرو (۷۷۷ دستگاه کمتر از شهریور ماه) تولید کرده و در مقابل برای ۳۲ هزار و ۳۶۱ دستگاه خودرو (۲۹۱۷ دستگاه کمتر از شهریور ماه) فاکتور فروش صادر کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در هفتمین ماه از سال جاری ۳۶۳۳ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده که  ۵۰۸ دستگاه کمتر از تولید شهریور است و ۵۰۲۰ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۳۲۵۶ دستگاه شاهین (۲۳ دستگاه بیش از شهریور) تولید کرده و ۳۴۰۵ دستگاه از آن فروخته است.  

در یک‌ماهه مذکور، سایپا در مجموع ۲۲ هزار و ۶۴۲ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) که ۵۰۲ دستگاه کمتر از تولید شهریور ماه این محصولات به تولید رساند. این خودروساز ۲۳ هزار و ۹۳۱ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است.

آمار تولید محصولات پارس‌خودرو

همچنین شرکت پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه سایپا در ماه مهر ماه ۱۱ هزار و ۱۷۰ دستگاه خودرو تولید (۱۵۷۹ دستگاه کمتر از شهریور) و ۱۰ هزار و ۸۲۹ دستگاه خودرو ( ۲۰۵۹ دستگاه کمتر از عرضه شهریور ماه) فروخته است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در ماه مهر سال جاری ۵۸۱۱ دستگاه ( ۱۱۸۶ دستگاه کمتر از آمار تولید آن در شهریور) مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و در آمار فروش نیز تعداد ۵۴۷۰ دستگاه از این محصولات دیده می‌شود.

همچنین در مدت مذکور ۵۱۳۲ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای (۴۶۴ دستگاه کمتر از شهریور) و ۲۲۷ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک (۴۰ دستگاه کمتر از شهریور ماه) تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است.

پارس خودرو در مهر ماه سال جاری نیز تولید و فروش کوییک S نداشته  است، اما در گزارش عملکرد خود در مهر ماه امسال، تولید ۱۲۰ دستگاه بدنه پراید نیز داشته است که به گفته سایپا (با توجه به ممنوعیت تولید پرایدها از سال ۱۳۹۸) به‌ جهت گارانتی و وارانتی خودروهای موجود در بازار تولید می‌شوند، اما فروشی نداشته است.

منبع: ایسنا

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.